Historia Lexusa
1983 rok, Japonia. Dr Eiji Toyoda, organizuje potajemne spotkanie, na które zaprasza projektantów i inżynierów. Głównym jego tematem jest postawione przez niego pytanie: „Czy możemy stworzyć luksusowy samochód, aby konkurować z najlepszymi?”…I tak prawie 4 tys. inżynierów i techników podjęło wyzwanie i rozpoczęło pracę nad prototypami. 60 projektantów, 24 drużyny inżynierów i 220 pracowników otwiera projekt „F1”. Każdy detal zostaje kilkukrotnie przemyślany, udoskonalony. Rozpoczyna się historia technicznych i projektowych innowacji, historia Lexusa.
Firma od początku swojego powstania, postawiła przed sobą jeden ważny cel: budujemy auta by dorównać najlepszym. Wkrótce jednak okazało się, że zaczęła wyznaczać globalny kierunek w dziedzinie jakości, designu, technologii, ale i standardów usług w podejściu do klienta. Kolejne wyzwania, dążenie do perfekcji, zapraszanie do współpracy najlepsze na rynku firmy stało się znakiem rozpoznawczym marki. To Lexus połączył dwa pozornie niepasujące do siebie światy: luksus i auta hybrydowe, wdrażając przy tym zasady projektowania „L-finesse”, tak bardzo rozpoznawalne i doceniane przez klientów.
Od powstania marki po Raport Mniejszości.
Jest rok 1989. Z linii produkcyjnej w fabryce marki - Lexus Tahara - zjeżdża pierwszy LS 400. Model ten to setki patentów, nowe standardy dla jakości i wartości. W pierwszym roku marka sprzedaje blisko 3 tys. aut. Rok później Lexus podbija Europę, zaskakuje kolejnymi innowacjami. Spawy 1,5 razy silniejsze od konkurencji, wszystko dzięki pełnej automatyzacji procesu, badania aerodynamiczne i zastosowanie gładkiej formy podłogowej i licznych owiewek do bezpośredniego przepływu powietrza, z dala od komponentów co daje wiodącą w swojej klasie aerodynamikę podwozia.
Od 1991 roku wiedzie prym w badaniach satysfakcji klienta w Stanach Zjednoczonych. Pod względem jakości, oceny ogólnej i satysfakcji. W tym również roku na tamtejszy rynek trafia nowe coupe SC 400, a Lexus staje się importowanym dobrem luksusowym numer 1, wyprzedzając takie marki jak BMW i Mercedes-Benz. Dwa lata później, na Motor Show we Frankfurcie zostaje zaprezentowany GS 300. Europa ma się czym zachwycać, tymczasem trwają pracę nad drugą generacją LS-a co potwierdza „szybkie tempo” Lexusa w rozwoju marki i kolejnych innowacji. Koncepcyjne modele z ’97 roku mają 4-litrowe silniki V8, system HPS i technologię inteligentnego zaworu. Nadchodzi rewolucja w wysoko osiągowym prowadzeniu samochodu.
W 1998 roku rozpoczyna się era luksusowego SUV-a Lexusa. Zostaje wyprodukowany RX 300 z napędem 4x4, 3.0 litrowym silnikiem V6 VVT i automatyczną skrzynią biegów, a w niej tryby jazdy normalnej i na śniegu. Jest to również rok, gdzie w Stanach Lexus staje się najlepiej sprzedającą się marką samochodów, wyprzedzając rodzimych producentów: Cadillac’a i Lincoln’a.
Japonia zaskakuje europejski rynek specjalnie dla niego dostosowanym kompaktowym sport sedanem IS 200. Lexus inwestuje w design, zachwyca stylistyką. Od 2001 roku w Europie dostępnych jest już 5 modeli marki, które bardzo szybko otrzymują pierwsze nagrody: złota w JD Power&Associates (Anglia) czy 86% wartości indeksu satysfakcji klienta w Niemczech, również w JD Power, co daje najlepszy wynik wśród wyróżnionych samochodów.
W 2002 roku do Lexusa trafia niezwykłe zapytanie. Steven Spielberg prosi o pomoc w zaprojektowaniu samochodu do jego najnowszego przeboju filmowego. Tom Cruise w Raporcie Mniejszości, którego akcja toczy się w 2054 roku, jeździ Lexusem.
--- Część II ---
Europa, rok 2003, nowy RX 300 trafia do sprzedaży – z pneumatycznym zawieszeniem, inteligentnym system oświetlenia, automatyczną klapą bagażnika i asystentem parkowania. Jednocześnie trwają prace nad kierunkiem projektowania L-finesse, by w końcu w 2004 roku finalnie określić estetykę zaczerpniętą z japońskiej tradycji. W tym samym roku debiutuje RX 400h, hybrydowy SUV, klasy premium z mechanizmem napędowym Hybrid Drive. Dzięki niemu zużycie paliwa, emisji jest na poziomie znacznie niższym od innych kompaktowych pojazdów.
Ale to nie wszystko w 2004. Na New York Motor Show zostaje zaprezentowany koncepcyjny Lexus LF-C. Odważna stylistyka i zaawansowana technologia – tak można określić przedstawiony model.
Kolejne lata to kolejne premiery, nowe odsłony. Rokrocznie marka zaskakuje:
- 2005 – Motor Show Genewa i premiera nowego IS. To w tym roku Toyota Motor Corporation wprowadza markę Lexus w Japonii. Firma ukierunkowuje się również na ścisłą współpracę z uznanymi architektami i designerami, by w końcu wspierać najzdolniejszych. Dołącza do Salone del Mobile di Milano.
- 2006 – to LS 460, czwarta generacja flagowego modelu Lexusa i pierwszy na świecie hybrydowy sedan premium GS 450h. RX 350 zastępuje RX 300 – oferując lepsze spalanie, przyśpieszenie, dynamikę. To również rok prezentacji technologii, wyprzedzających dotychczasowe koncepcje bezpieczeństwa. Model LS zostaje wyposażony w zaawansowany system wykrywania przeszkód, awaryjne wspomaganie kierowania, przedzderzeniowy system bezpieczeństwa i kontroli jazdy.
- 2007 – premiera nowego IS F w Genewie, pierwszy Lexus z serii „F”, a LS 460 zostaje okrzyknięty najlepszym samochodem na świecie roku 2007. Firma nie przestaje zaskakiwać technologicznie, wprowadzając coraz to kolejne innowacje. Napęd hybrydowy zostaje zastosowany w modelach segmentu super-premium LS 600h i LS 600h L.
- 2009 – Motor Show we Frankfurcie i prezentacja modelu koncepcyjnego LF-CH sygnalizuje wejście na europejski rynek linii C-premium. Pojawia się kolejna, trzecia już generacja modeli RX 350 i RX 450h. Ale to nie wszystko na ten rok. Dołącza do tego nowy kabriolet hard-top IS 250C i nowa generacja GS 460.
- 2011 – rozpoczęto produkcję supersamochodów LFA, docelowo zaplanowano 500 sztuk. Lekki, wyważony, z zaawansowaną technologią – wzmacnianiem z włókna węglowego i siłą pod maską. Podwozie nie tylko jest lekkie, ale niewiarygodnie mocne i odporne na zderzenia. W Europie sprzedawana jest już piąta hybryda Lexusa – CT 200h – hatchback premium compact.
- 2012 – 14 grudnia z taśmy produkcyjnej zjeżdża ostatni, pięćsetny Lexus LFA. Na Auto Show w Detroit zaprezentowany zostaje model LF-LC, natychmiast okrzyknięty najlepszym koncepcyjnym projektem roku wg Annual Eyes.
W 2012 roku firma wprowadza nowy design marki, wyznacza nowy kierunek stylizacji wewnątrz, jak i na zewnątrz samochodu. To widać w czwartej generacji GS 350 i GS 450h, która właśnie od tego roku idzie na sprzedaż. Charakterystycznym odtąd elementem we wszystkich przyszłych modelach Lexusa stanie się przednia „krata”.
POLECAMY TAKŻE: